Program profilaktyczno – wychowawczy szkoły podstawowej
Główne problemy wymagające rozwiązania:
PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYKTYCZNY W SZKOLE
Szkolny program wychowawczo - profilaktyczny jest zgodny ze:
Osoby odpowiedzialne za realizację działań profilaktycznych: nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny, rodzice.
Zadania nauczycieli szkoły podstawowej
Cele szczegółowe programu
Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły i poza nią
- Tworzenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci na drodze i w szkole.
- Zapoznanie uczniów z regulaminem szkoły oraz szczegółowymi kryteriami ocen zachowania.
- Bezpieczeństwo uczniów podczas przerw i imprez szkolnych.
- Uwrażliwienie uczniów na zagrożenia podczas drogi do i ze szkoły.
- Systematyczne uwrażliwianie uczniów na sytuacje stwarzające zagrożenie.
- Uczenie zasad postępowania w sytuacjach zagrożenia: powódź, pożar, zachowanie na szkolnym korytarzu, szatni, klasie szkolnej, sali gimnastycznej, boisku szkolnym.
- Uwzględnienie profilaktyki uzależnień: problem narkotyków, dopalaczy, palenie papierosów, picie alkoholu, zachowania agresywne.
Eliminacja zachowań agresywnych i przemocy w szkole
- Diagnoza poziomu bezpieczeństwa w szkole.
- Uświadamianie uczniom, czym jest agresja i przemoc oraz jak sobie z nimi radzić.
- Wdrażanie działań na rzecz ograniczania agresji i przemocy, kształtowanie umiejętności asertywnych.
- Kształtowanie umiejętności zastępowania agresji, wnioskowania moralnego oraz kontroli emocji.
- Kształtowanie postaw troski o bezpieczeństwo własne i innych.
-Wzbudzanie empatii, tolerancji, zachowań prospołecznych i antydyskryminacyjnych.
- Pedagogizacja rodziców.
Rozwijanie umiejętności współżycia społecznego
- Przedstawienie zasad i reguł współżycia w klasie i szkole.
- Edukacja prawna uczniów.
- Uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych.
-Uwrażliwienie uczniów na akceptację odmienności.
-Kształtowanie postaw tolerancyjnych i antydyskryminacyjnych.
- Integrowanie społeczności klasowej i szkolnej.
Rozszerzenie działań na rzecz propagowania zdrowego trybu życia
- Propagowanie zdrowego trybu życia.
- Popularyzacja aktywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
- Uświadomienie konieczności zachowania higieny i ergonomii pracy.
- Kształtowanie nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą.
- Poszerzanie zainteresowań i wiedzy ucznia.
Profilaktyka uzależnień
- Kształtowanie postawy asertywnej.
- Profilaktyka palenia papierosów.
- Profilaktyka picia alkoholu.
- Profilaktyka narkomanii (w tym dopalaczy), lekomanii, uzależnienia od komputera.
- Rozpoznawanie sytuacji domowej wychowanków.
-Wdrażanie wybranych programów profilaktycznych.
Podejmowanie działań mających na celu wzmocnienie motywacji do własnego rozwoju
- Uświadomienie uczniowi jego mocnych stron i możliwości.
- Rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów.
- Wskazywanie pożądanych wzorców zachowań.
- Zapobieganie nadmiernej absencji uczniów.
- Pomoc uczniom w przezwyciężaniu własnych trudności i ograniczeń.
-Pomoc uczniom w organizowaniu i planowaniu swojej pracy.
- Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i ujawniania swoich uczuć i emocji.
Wdrażanie metod radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- Poszerzenie wiedzy dotyczącej sytuacji trudnych.
- Wdrażanie zachowań asertywnych.
-Pomoc uczniom w radzeniu sobie ze stresem.
-Pomoc uczniom w radzeniu sobie z własnymi ograniczeniami.
- Kształtowanie umiejętności szukania pomocy.
Działania zmierzające do podniesienia stanu czytelnictwa w szkole:
-Zakup ciekawych książek do biblioteki szkolnej
-Organizacja konkursów z zakresu lektur szkolnych oraz beletrystyki
-Gazetki klasowe i szkolne na temat lektur
-Kontrola stanu czytelnictwa w klasach
Forma realizacji:
Metody pracy:
pogadanki, dyskusje, warsztaty dla nauczycieli, uczniów i rodziców, treningi, zabawy psychologiczne, ankiety, konkursy, obserwacje, wywiady , rozmowy indywidualne i grupowe.
PLAN DZIAŁAŃ
ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Poznanie środowiska rodzinnego uczniów |
- ankieta diagnozująca dla wychowawców - sporządzenie list uczniów, potrzebujących pomocy -rozmowy z uczniami i rodzicami, sporządzenie listy najistotniejszych potrzeb - wywiady środowiskowe -wizyty domowe (w razie potrzeby) - współpraca z MOPS, sądem, policją |
wychowawcy klas (przekazują informacje pedagogowi ) |
Zasady bezpieczeństwa
Zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym |
- 1) zajęcia w kl.0 – VI z wychowawcą: - bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły - zasady przebywania na terenie szkoły -regulamin zachowania się podczas przerw - 2) uświadomienie zasad prawidłowego zachowania ucznia w ruchu drogowym, realizowane na lekcjach wychowania technicznego w kl. IV |
wychowawcy klas nauczyciel wychowania komunikacyjnego koordynator ds. bezpieczeństwa |
Zapobieganie agresji słownej i fizycznej
Nabycie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania konfliktów |
- spotkania klas z pedagogiem, - zajęcia integracyjne w klasach - zajęcia z komunikacji interpersonalnej - zajęcia na temat rodzaju emocji i umiejętnego ich rozpoznawania - ukazywanie pozytywnego i negatywnego znaczenia stresu -zajęcia na temat negatywnych konsekwencji agresji - odpowiedzialność prawna uczniów – zajęcia z udziałem kuratora sądowego lub pracownikiem policji - wyjazdy klasowe, wycieczki ( teatr, muzeum, warsztaty, wycieczka turystyczna) |
- pedagog - wychowawcy
|
Rozwój intelektualny ucznia Doradztwo zawodowe |
- odkrywanie swoich uzdolnień, możliwości i własnej indywidualności, -przygotowywanie do kształcenia przez całe życie (samokształcenia) – kształtowanie zamiłowania do dociekania prawdy i fascynacji pięknem budzenie ciekawości poznawczej, -rozwijanie kreatywnego myślenia, - kształtowanie umiejętności selekcji, syntezy i analizy informacji oraz umiejętności samodzielnego poszukiwania źródeł informacji, -pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji i ich twórczym rozwijaniu, -poznawanie swoich zainteresowań i hobby, - praca nad sobą, doskonalenie swoich umiejętności, - nauka autoprezentacji ( np. przedstawianie siebie w formie plastycznej, w piosence, wierszu, prozie), -rozumienie znaczenia wiedzy dla własnego rozwoju, świadomość wpływu naszej wiedzy i umiejętności na przyszłe, dorosłe życie, -nauka pracy w grupie, nauka rozwiązywania problemów w sposób twórczy, szukanie sojuszników, -ukazanie możliwości realizowania się w różnych zawodach, -planowanie własnej przyszłości, kariery zawodowej, -nabycie umiejętności dokonywania samokontroli i samooceny, |
- wychowawcy klas - nauczyciele -pedagog -doradca zawodowy -psycholog - pracownik poradni PPP |
Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych |
- opracowanie i realizacja Indywidualnych Programów Terapeutycznych dla dzieci z orzeczeniami o niepełnosprawności - dokonanie analizy wewnątrzszkolnego systemu oceniania i przedmiotowych systemów oceniania ze szczególnym zwróceniem uwagi na dostosowywanie wymagań edukacyjnych do opinii lub orzeczenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej -stworzenie uczniom niepełnosprawnym warunków prawidłowego rozwoju; |
- wychowawcy - oligifrenopedagodzy - zespół ds. pomocy PPP - nauczyciele |
Uczestnictwo w kulturze |
- wystawy prezentujące dorobek kulturowy, - wyprawy do muzeów i galerii, - czytanie różnych tekstów kultury i ich interpretacja, - tworzenie tradycji klasowych, - prezentacje okazjonalnej twórczości dziecięcej (np. Dzień Matki, Babci), - kultywowanie tradycji rodzinnej, - podtrzymywanie tradycji szkoły, (kronika szkoły) strona WWW, - współudział rodziców w imprezach szkolnych i klasowych |
- nauczyciele -wychowawcy -bibliotekarz -szkolny plastyk |
Rozwijanie kompetencji czytelniczych |
- organizacja lekcji bibliotecznych np. „Internet i jego rola w kształceniu”, -promowanie nowości wydawniczych, -wzbogacanie biblioteki o nowe pozycje lektur, - organizowanie poranków z audiobookiem w czytelni szkolnej, lekcji czytania w świetlicy i na zajęciach dodatkowych, organizowanie wyjść kulturalnooświatowych w celu poszerzenia wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin życia, -udział uczniów w Światowym Dniu Postaci z Bajek, - zorganizowanie obchodów Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich, - zorganizowanie obchodów Międzynarodowego Dnia Bibliotek Szkolnych |
- bibliotekarz - nauczyciele -wychowawcy |
Życie w rodzinie |
- obchody na terenie szkoły „Dnia Babci”, „Dnia Dziadka”, „Dnia Matki”, „Dnia Ojca” itp, -ujęcie podczas godzin wychowawczych tematyki związanej z tradycjami rodzinnymi, - cykle spotkań z pielęgniarką i lekarzem, -spotkania organizowane przez psychologa i pedagoga, · współpraca z Miejskim Centrum Wspierania Rodziny, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej (spotkania z rodzicami, prelekcje, pogadanki), -praca wychowawcza na podstawie tekstów i przykładów literackich, - współpraca z Radą Rodziców, -pogadanka, rozmowa nauczająca na zajęciach języka polskiego, historii, przyrody, wykonanie drzewa genealogicznego |
- wychowawcy - pedagog - nauczyciele |
Zapobieganie uzależnieniom Propagowanie zdrowego stylu życia |
- przygotowanie prezentacji, gazetek itp. „Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych”, „Bezpieczne ferie”, - zorganizowanie „Dni kultury zdrowotnej”, - objęcie uczniów opieką medyczną, -cykle spotkań z pielęgniarką, - propagowanie wśród rodziców i uczniów wiedzy związanej z higieną głowy (przygotowanie materiałów edukacyjnych, broszurki, ulotki, pogadanki w klasach oraz podczas zebrań z rodzicami), -przeprowadzenie diagnozy zagrożeń kl. IV-VI na temat problemów uzależnień wśród dzieci i młodzieży, wdrażanie programów profilaktycznych („Mamo, tato nie pal”, - podejmowanie działań dotyczących promocji zdrowia, - włączanie się w ogólnopolskie akcje profilaktyki zdrowotnej (np. Dzień bez papierosa, Światowy Dzień Walki z AIDS), - kontynuacja programów proekologicznych (np. Sprzątanie świata, Dzień Ziemi, Światowy Dzień Wody- happening), -programy artystyczne o charakterze ekologicznym, - ogólnoszkolne i międzyszkolne zawody sportowe, -organizowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych, - organizowanie Dnia Sportu, - organizowanie wycieczek krajoznawczych, |
- nauczyciele -wychowawcy - pedagog - pielęgniarka |
Stop cyberprzemocy |
- organizowanie zajęć związanych z zagrożeniami płynącymi z Internetu, - poznanie zasad Netykiety, - opracowanie i wdrażanie zasad korzystania z telefonów, portali społecznościowych oraz komunikatorów w szkole i poza nią, - udział w przedstawieniach profilaktycznych połączony z dyskusją, - wykonanie gazetki szkolnej |
- wychowawcy - nauczyciele - pedagog |
Publiczna Szkoła Podstawowa
Jędrzejów 63 49-200 Grodków |
tel.: 77 415 80 18; tel./fax: 77 415 80 25 adres e-mail szkoły: sekretariat@pzsjedrzejow.grodkow.pl |