Regulamin Rady Rodziców przy Publicznym Zespole Szkol w Jedrzejowie
I. PODSTAWA PRAWNA
Radę Rodziców powołuje się na podstawie Ustawy o systemie oświaty z dnia 7.09.1991r. (Dz. U. Nr 95 z pozn. zm.) II. CELE I ZADANIA 1. Celem i zadaniem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowania do innych organów szkoły w tym zakresie spraw.
II.Szczególnym celem Rady rodziców jest:
- pobudzenie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspmagania realizacji celów i zadń szkoły,
- gromadzenie funduszy niezbędnych do wspierania działalności szkoły, a także ustalania zasad uzytkowania tych funduszy,
- zapewnienie rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywistego wpływu na działalność szkoły, a wśród nich:
- znajomość zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w szkole i klasie,
- uzyskania w kazdym czasie rzetelnej informacji na temat swojego dziecka i jego postepów i trudności,
- znajomość regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania ucznia,
- uzyskiwania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat szkoły.
III. ORGANIZACJA DZIAŁANIA
Regulamin wyboru do Rady Rodziców:
- Wybory do Rady Rodziców są przeprowadzane corocznie na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału.
- Wybory są ważne bez względu na frekwencję.
- Rodzice uczniów danego oddziału wybierają spośród siebie Radę Oddziałową. O liczebności Rady Oddziałowej decydują rodzice danego oddziału.
- Jedno dziecko w oddziale może być reprezentowane w wyborach przez jednego rodzica.
- Wybory przeprowadza Komisja Skrótacyjna wybrana spośród rodziców uczniów danego oddziału. W skład komisji nie mogą wchodzić kandydaci do Rady Oddziałowej
- Wybory odbywaja się w głosowaniu tajnym.
- Osoba, która otrzymała największą liczbę głosów reprezentuje rodziców tego oddziału w Radzie Rodziców.
- W przypadku uzyskania przez kandydatów jednakowej liczby głosów głosowanie na te osoby zostaje powtórzone.
- W przypadku odejścia w czasie roku szkolnego z Rady Rodziców przedstawiciela Rady Oddziału, do Rady Rodziców wchodzi kolejna osoba z Rady Oddziału.
- Wychowawcy klas podają niezwłocznie nazwisko reprezentanta Rady Oddziału do Rady Rodziców Dyrektorowi Szkoły.
- Pierwsze posiedzenie Rady Rodiców zwołuje Dyrektor Szkoły nie później niż 14 dni od daty wyborów do Rad Oddziałowych.
Regulamin wyboru władz Rady Rodziców:
- Na pierwszym posiedzeniu Rada Rodziców wybiera spośród siebie:
- Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, skarbnik, sekretarz,
- Komisję Rewizyjną (min. 2 osoby)
- Władze Rady rodziców (pkt.1) wybierane są na pierwszym zebraniu, przez członków Rady.
- Wybory przeprowadza Komisja Skrótacyjna wybrana spośród członków rady. W skład komisji nie mogą wchodzić kandydaci do władz.
- Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym.
- Osoby, które uzyskały największą liczbę głosów obejmują odpowiednio funkcje:
- przewodniczącego,
- zastępcy przewodniczącego,
- skarbnika,
- sekretarza,
- członkowie Komisji Rewizyjnej.
- Kadencja Rady rodziców trwa jeden rok szkolny.
IV. RAMOWY PLAN PRACY
- Plenarne posiedzenie Rady Rodziców jest zwoływane przez jej prezydium nie rzadziej niż raz w roku szkolnym. Zebranie plenarne może być zwoływane także w każdym czasie na wniosek klasowych rad rodziców, Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej.
- Prezydium Rady Rodziców obraduje nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc. Na posiedzenie prezydium zaprasza się Dyrektora Szkoły i inne osoby.
- Posiedzenia prezydium są protokołowane.
- Posiedzenia kontrolne Komisji Rewizyjnej sa obligatoryjne (dwa razy w roku) przed plenarnymi posiedzeniami Rady Rodziców. Komisja Rewizyjna może zbierać się także z własnej inicjatywy lub na wniosek prezydium Rady Rodziców. Ustalenia i wnioski Komisji Rewizyjnej muszą mieć każdorazowo formę pisemną i są przedstawiane plenarnemu posiedzeniu Rady Rodziców i prezydium.
V. ZASADY GROMADZENIA I WYDATKOWANIA FUNDUSZU
- Rada Rodziców gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności szkoły z następujących źródeł:
- ze składek rodziców
- z wpłat osób fizycznych, organizacji, instytucji i innych,
- z dodchodów imprez organizowanych przez Radę Rodziców,
- z działalności gospodarczej.
- Wysokość składki rodziców ustala się na początku roku szkolnego na plenarnym posiedzeniu Rady Rodziców.
- Wydatkowanie środków Rady Rodziców odbywa się na podstawie "Preliminarza wydatków Rady rodziców na rok szkolny...", zatwierdzonego każdorazowo przez zebranie plenarne Rady rodziców.
- Roczny preliminarz wydatków nie może być sprzeczny z niżej zamieszczonym "Ramowym preliminarzem wydatków Rady Rodziców".
VI. OBSŁUGA KSIEGOWO-RACHUNKOWA
- Obsługą księgowo-rachunkową funduszu Rady Rodziców, prowadzeniem księgowości oraz obsługa rachunkową użytkowników funduszu zgodnie z zatwierdzonym preliminarzem zajmuje się skarbnik Rady Rodziców.
- Prezydium zakłada w banku rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy w celu przechowywania na nim środków oraz dokonywania wypłat i przelewów.
- Zasady rachunkowości oraz obieg dokumentów finansowych regulują odrębne przepisy.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Tryb wyboru przedstawicieli rodziców do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora szkoły: na zebraniu Rady Rodziców wybiera sie w tajnym głosowaniu dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej.
- W celu wymiany informacji i współdziałania z innymi organami szkoły Rada Rodziców zaprasza na swoje zebrania Dyrektora Szkoły oraz kierownictwo pozostałych organów szkoły.
- Rada Rodziców przez różne formy swojego działania, zapewnia realiację uprawnień ustawowych i statutowych społeczności rodzicielskiej, określonych w rozdz. IV tego regulaminu.
- Rada Rodziców posługuje się pieczątką podłużną o treści:"RADA RODZICÓW przy Publicznym Zespole Szkol w Jedrzejowie"